ואלס ראשון ונשיקה

קיפלתי את שורת ריבועי נייר הטואלט שתלשתי. הבטתי בערימה המרופדת שנוצרה ותהיתי אם היא תספיק. אני לא לוקחת את כל הגליל איתי. אין צורך. הזכרתי לעצמי שזה רק למקרה שמישהו אחר יצטרך. גם עניין של הרגל. טישו, לוויה.

חפנתי קלות את הערמה הקטנה. אני לא מקמטת. כשמועכים אותו הוא משחרר דבלולים כאלה שאחר כך כשמקנחים את האף נשארת ראיה נקודתית בצבע לבן. אני עצמי לא צריכה אותו. ממש לא. הבטחתי לעצמי שלא אבכה כשתמות.

אנשים אחרים כאן, שלא יודעים מי הייתה באמת, וודאי יבכו. אולי יבכו בשבילי. יש כאלו אנשים שבוכים בגלל הזדהות עם איזה סיפור שהם מספרים לעצמם.

נשרכת אחרי הארון והשיירה. מישהי בוכה לצדי, אני לא מציעה לה את הנייר. הוא נעים בכף ידי הקפואה, מזכיר לי חול רך ששיחקתי בו שעות לבדי בארגז החול בין שתיים לארבע, כשכולם היו בסיאסטה. הנייר מרכך את זיכרון הסטירה והאמבטיה שבאה אחריה, בלי להוריד בגדים.

חבל שאין לי גם אטמי אוזניים שאולי ישתיקו אותה. סבתא סימי, זו שקיבלה חסות עליי כשהרגתי את אימא שלי ביום הראשון לחיי. אני נכנסתי לעולם והיא יצאה. עבריינית מלידה, קראה לי סבתא. אימא נכנסה להריון בתאונת תקע וברח כשהייתה שיכורה. גם בזה הואשמתי, 'היית חייבת להישאר ולהרוס לנו את החיים'.

סבתא סימי הייתה אהובה ומוערכת. שערה הארוך והכסוף היה אסוף בקפידה כאצילה רנסנסית כמו גם פניה הלבנות ועיניה הירוקות שהתחממו למראה כל אחד ואחת. חוץ ממני. היא דיברה בשקט, אכלה בשקט ונעה כחתול חרישי במדרגות העולות לדירתה בקומה הרביעית. את הדלת סגרה בשקט שהרעיש עד לחדרי, נותן לי רגע להתיישב ולהתכונן. היא קיללה אותי בשקט, הרעיבה אותי בדממה עד גבול האפשר, שלא יבחינו בחוץ, והסטירה שזכרתי הייתה יוצאת דופן. לרוב דקרה אותי בסיכה, בכל פעם במקום אחר.

"דפנה הקטנה," נשמעה יפחה מימיני לפני שנתפסתי בידיה של מלכה, בעלת חנות הבגדים שברחוב הראשי. "אוי קטנה, את ודאי שבורה." ניחמתי את מלכה. בשבילה זו באמת אבדה. שנים של שיחות ועצות וקריאה בקפה, שנתנה לה סבתא תמורת תשורה קטנה שגדלה לכסף שהחביאה מתחת למרצפת המתנדנדת במסדרון. הם אפילו לא מכירים את שמי. קוראים לי כולם בשם אימי, דפנה. כך הציגה אותי סבתא. אף אחד לא מכיר את השם שבחרה לי אימא לפני שנולדתי. המזכרת היחידה שדאגה להשאיר לי לפני שיצאה לחופשי. באמתחתי היה הספר "נשים קטנות" ובתעודת הזהות שלי השם ג'ו, על שם גיבורת הספר. השם שבחרה עבורי ואהבתי, אף שבגללו ספגתי גם בבית הספר קללות.

נפרדתי מאחרון המייבבים על קברה ונותרנו רק שתינו. בפעם הראשונה הסתכלתי עליה מלמעלה. 'לכי,' נבחתי על עצמי אבל עצמי לא הקשיבה.

שלפתי את הבקבוק מהתיק. עדיין צונן. "בדיוק כמו שאהבת, סבתא סימי," פתחתי בטקסיות את היין הצעיר. "בוז'ולה נובו, עכשיו זו העונה הקצרה שלו," נתתי חיקוי לא רע שלה, "לחיים סבתא! אה, בעצם את מתה," לגמתי ישר מפתחו.

חצי בקבוק מאחוריי ולא הרפיתי, "חייבים לסיים אותו, אי אפשר לשמור בוז'ולה אחרי הפתיחה." היין חרך את גרוני, לא עצרתי לחוש בטעמו, לגלגל אותו בפי, שתיתי אותו כמו בירה. עד שהתרוקן.

הצבתי את הבקבוק על רגבי קברה, מחזקת סביבו אדמה כמו לרגל השמשייה בחוף הים. לא הצלחתי כל כך, ידיי רעדו. תלשתי פרח מסידור הפרחים המכובד של ועד הבניין וניסיתי, באמת שניסיתי, להכניס אותו לחור הבקבוק. לא בטוחה שהצלחתי בסוף, הכול השתכפל מול עיניי.

לתדהמתי ולחרדתי שמעתי קול שבר גדול. מתוכי. הגוף שלי רעד ומצאתי את עצמי קרובה יותר אליה, על הברכיים, כורעת ומייללת כחיה פצועה. שיפולי גרוני התכווצו בכאב שלא הרפה, ניסיתי לצוד אוויר נקי, אבל אם היה כזה בנמצא אז היא בטח לקחה אותו איתה לקבר.

כן, הרגשתי כשמשהו הזיז אותי. אפילו נדמה ששמעתי קללה לפני שחזרתי לשקט המבורך של חוסר הכרה. רגע אחד קודם לא היה אכפת לי מה או מי זה היה. לא היה אכפת לי אם אני נשארת איתה כאן בקבר או שאמות במקום אחר, העיקר שלא אצטרך להתעורר.

*

אדי. מה הוא עושה כאן? למה הוא מביט בי כך? מה היא כבר אמרה לו עליי שהוא כועס? דווקא אדי. בחודשיים שהייתה בהוספיס, מקסימה את המטפלים והחולים כאחד, אדי היה הפיזיותרפיסט שלה. אני זוכרת שהגעתי לבקר ושמעתי את הצחוק שלו מחוץ לדלת, עוד לפני שנכנסתי ופגשתי אותו. חשבתי כמה נעים קולו וכמו תמיד כששמעתי אנשים צוחקים, קינאתי.

"אדי, זו דפנה הקטנה," הציגה אותי בנימוס.

"היא לא נראית קטנה כל כך," קרץ אליי ואני שתקתי. שתקתי כי אני לא ממש מדברת עם אנשים, כי קל יותר שיחשבו שאת משוגעת, ובעיקר כי אדי היה הגבר היפה ביותר שראיתי אי-פעם, כולל בטלוויזיה.

"אוי, אל תשים לב אליה, היא טיפוס מופנם." התכווצתי. הנה זה מתחיל, בנחמדות ובקסם היא מסבירה כמה אני דפוקה. הרגשתי את מבטו כשהתיישבתי בכיסא שבצד והוצאתי את הקינדל שלי מהתיק, נעלמת לתוך סיפור אחר משלי. מדהים כמה נחמה יש במסע מחוץ למערכת השמש, ליקומים מקבילים ולחורים שחורים. איתם נוכחותה נעשית נוחה יותר.

"את תמיד עושה לי בושות," לחשה בשטנה כשסיים אדי ויצא. גם כשהייתה על סף מוות היא מצאה את הכוח לירות לכיווני. "ארור היום שנולדת והיא מתה." אחרי כן נשמעו נחירותיה. תזוזה ליד הדלת גרמה לי להביט לכיוונה, והעיניים של אדי העידו שהיה לנו שותף שקט לשיחה החד-צדדית. חזרתי לקרוא. שישמור את הרחמים שלו למישהו שצריך אותם.

לא שמעתי אותו צוחק יותר כשטיפל בה, לפחות לא את אותו צחוק שנשמע ביום הראשון. השתדלתי להימנע ממפגשים איתו וצפיתי בו רק כשהיה עסוק בעבודה ולא ראה שאני בוחנת אותו. שיערתי שהוא גבוה ממני לפחות בראש, היה לו גוף של שחקן כדור מים עם משולש גב יפה ושרירים מאורכים. כן, הוא לגמרי קשור באיזשהו ספורט מים כי לא נראה שיש לו שערה אחת על גופו, וניכר שהשמש השחימה את עורו, או שאולי היה כך מלידה, הצבע הלם את השיער השחור ואת העיניים הכהות, שעוד לא הצלחתי לומר מה צבען המדויק.

באחד הערבים כשזרקה אותי מחדרה הייתי באמצע פרק מותח במיוחד והמשכתי לקרוא ולהתקדם לכיוון היציאה מההוספיס. אני די בטוחה שלא נתקעתי בו, ואני ממש משוכנעת שהוא עמד שם בכוונה, שאתקל בו. אני אולי דפוקה אבל טיפשה אני לא. ניסיתי לעבור סביבו, אבל הוא לא ויתר עד שנאלצתי להביט בו. בשלב הזה ניתר הלב שלי כל כך עד שהייתי בטוחה שהוא יכול לשמוע אותו פועם. הוא לא חייך ולא קרץ, ובעיקר אהבתי שהוא לא הביט בי ברחמים. חשבתי שהן שחורות, העיניים שלו, אבל עכשיו כשאני נאלצת להביט בהן אני רואה את צבען הכחול הכהה, מעמקי האוקיאנוס.

את שתי ידיו הוא הניח על זרועותיי ונרתעתי. זה לא קורה הרבה שנוגעים בי, ובטח לא בלי מטרה לפגוע. הרגשתי את החום שלהן ועוד הרגשתי שאם ימשיך לאחוז בי, אולי לא יהיה לי קר כל כך. "ג'ו," רכן, רפרף בשפתיו על מצחי ושחרר אותי. לא ידעתי מה לחשוב או לחוש, אבל המחווה הקטנה הזאת סיפרה הרבה. אדי בדק מספיק כדי לדעת מה שמי. אולי לא צריך הרבה כדי לבדוק, כיוון שאני רשומה בתיק הרפואי שלה, אך עד כה אף אחד לא טרח. עד כה אף אחד לא קרא לי בשמי, אפילו המורים היו קוראים לי דפנה הקטנה, והתלמידים חיקו את ג'ו קוקר כשהייתי במרחק שמיעה. טיפשים. דווקא אהבתי את שיריו.

ביום שהיא מתה אדי לא היה. מעניין שזה מה שאני זוכרת מכל המהומה בחדרה. פרט לכך לא הרגשתי דבר.

רגע.

זיכרון הלוויה, השתייה והבכי הארור חזרו אליי בבת אחת. הנעתי את עיניי הכואבות מאדי הכועס לקירות שלידו. אני לא מכירה את המקום הזה. מה אני עושה במיטה? מיששתי את רכות השמיכה שהזכירה לי את הנייר המקופל בכף ידי ליד הקבר, הדבר האחרון שזכרתי לפני שאיבדתי את ההכרה. זו כלל לא המיטה שלי. והריח הזה, שזיהיתי כבר מהמפגשים בחדרה שבהוספיס, הוא הריח של אדי שנאבקתי להריח אותו על פני ריח התרופות והשטנה שלה. גם החולצה הזאת לא שלי, מה לעזאזל?

חזרתי לאדי, שדמותו החלה לנוע במעגלים מולי. "ג'ו!" שמעתי את קולו, ואז הרגשתי אותו והיה לי שוב חם עד שהגוף שלי הפסיק לרעוד. הוא הרים את ראשי אליו ועצמתי עיניים בכאב. הרגשתי את שפתיו על עיניי, ואיכשהו הכאב נחלש. "אדי," הקול שלי היה זר לאוזניי, אך אדי לא הכיר אותו בכל מקרה, ונראה שהוא אהב את מה ששמע, כי אחרת אין לי הסבר לרעד שעבר בו, לחיבוק שמחץ אותי על סף כאב מתוק ולשפתיים שהונחו על שלי, לא מנשקות, רק נושמות. נשימותינו מוצאות מקצב משותף אחרי התחלה כאוטית של תזמורת המכוונת את כליה, עד שהתייצבנו על שלושה רבעים. ואלס ראשון ונשיקה.
מתוך: כתוב באהבה – רגעים של נחת, הוצאת כתוב באהבה, 2019